keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

"Kotini on maailmalla!"

Otsikossa olevan ajatuksen kuulee aika ajoin. Mitä se tarkoittaa?

Uskon sillä usein tarkoittavan elämänkatsomusta jonka mukaan Suomi ja täällä olevat asiat tuntuvat jotenkin vieraita ja halu maailmalle on jatkuvaa.

Olen aina suhtaunut tuon lauseen kuullessani varautuneesti. Minusta ihminen joka ei osaa nauttia täällä ei ole tyytyväinen missään. Olen siis pitänyt lausetta "Kotini on maailmalla" synonyyminä lauseelle "Olen juureton ja siksi onneton".

Nyt on aika muuttaa käsitystä. Olen näet huomannut maailmassa olevan ihmisiä jotka oikeasti ovat kotonaan vasta kun Suomi on kaukana...tai olen tavannut ainakin yhden sellaisen.

Vietin viikon Keski-Euroopassa autoillen henkilön kanssa johon lause "Kotini on maailmalla" sopi
täydellisesti. Muutaman päivän tarkkailin häntä huvittuneena huomatessani kuinka hän oli kuin kotonaan setviessään lentokentän asiakaspalvelussa lentoja tai hotellin respassa huoneeseen liittyviä asioita. Oli pakko todeta hänelle maailman olevan kotoisampi paikka kuin ns.oma koti Suomessa
.

Alpit ja USA kohtaavat kauniisti
Onko asiassa jotain vikaa? Varmasti joku on sitäkin mieltä ja toteaa ettei tuollainen ole mahdollista kuin joillekin. "En minä voi lasten kanssa lähteä mihinkään!" tai "Helppoahan on maailmalla kulkea jos vaan rahaa riittää ja ei perhe ahdista" väitteitä on helppo perustella. Ei nuo perustelut vääriä ole, mutta eikö meillä jokaisella ole oikeus tehdä valintoja joita haluamme? Elämäni aikana olen usein törmännyt sellaisiin elämänkatsomuksiin joita en ymmärrä tai hyväksy. Yhtenä esimerkkinä voin kertoa tapaamani naisen joka sanoi minun kuullen puhelimeen lapselleen joka halusi äitiään tavata ettei se nyt käy ja nauroi minulle puhelun jälkeen ettei hän näin kovassa darrassa lasta aio tavata. En ymmärrä enkä hyväksy äitiä joka ei viinan takia halua tavata lastaan. Joku varmaan sanoo, että tuolla naisella on vakava ongelma johon hän tarvii apua. Siitä olen täysin samaa mieltä!
Palataksemme tähän matkatoveriini niin nähdessäni miten onnellinen hän on ollessaan muualla kuin Suomessa ymmärsin kuinka erilaisia me ihmiset voimme olla ja kuinka tärkeää meidän on koittaa ymmärtää toisten ajatuksia. Joskus se on vaikeampaa kuin luuleekaan, mutta on sitä vaan koitettava.

Haluammehan muiden kunnioittavan meidän mielipiteitä niin kyllä kai meidän pitää niin toisillekin tehdä? Joskus se on vaikeaa, mutta joskus sinulle saattaa käydä kuin minulle Keski-Euroopassa ja huomaat tulleen ajan muuttaa mielipidettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti