tiistai 18. elokuuta 2015

Monilla matkoilla tarvitaan taksia..

Tämä tekstini  julkaistiin tänään Länsi-Uusimaa lehdessä syyskuussa 2012
Tavataan taksitolpalla

Viime viikkoina tämän lehden palstoilla on vellonut keskustelu Lohjan takseista. Olen huvittuneena seurannut käytyä keskustelua, koska minusta on hauska huomata kuinka paljon tunteita yksi ammattiryhmä voi herättää.

Haluan siksi kertoa taksipalveluista myös näin kuljettajan näkökulmasta. Uskon sen valaisevan monelle lukijalle mistä on kyse.

Ensimmäiseksi haluan kiittää kaikkia taksin käyttäjiä! Ilman teitä koko ala olisi turha, tehän palvelun maksatte. Teitä asiakkaita on monenlaisia ja teistä 99% on mukavia. Se yksi prosentti teistä on sitten "haastavia" asiakkaita jotka koettelevat kuljettajan ammattitaitoa asiakaspalvelun suhteen. Jokainen asiakaspalvelutyötä tekevä tietää tuon faktan: aina on asiakkaita jotka ovat tyytymättömiä tuotteeseen tai palveluun vaikkei siinä olisi palvelun tuottajan mielestä mitään vikaa.

Minua kuljettajana alassa kiehtoo juuri asiakkaiden erilaisuus, kyydissä on ollut ns.elämän koko kirjo: vastasyntyneestä vaariin, johtajasta työttömään jne. Tuo erilaisuus tekee  myös asiakaspalvelusta mutkikasta. Miten kohdata peräkkäin syöpähoidoista tuleva asiakas, joka on juuri kuullut hoitojen olevan tuloksettomia ja seuraavana kyydissä oleva nuorten iloinen seurue juhlimassa ystävänsä ṕolttareita? Molemmille pitäisi taksimatkasta tehdä onnistunut. Siinä on haaste, koska monet asiakkaat haluavat puhua kuljettajan kanssa. On välillä vaikeaa vaihtaa edelläkuvatun tapaisesti tunnelmasta toiseen.

En kiistä etteikö viime viikkojen aikana kerrotut palvelun puutteet olisi olleet totta. Pyydän anteeksi kaikilta Lohjan takseihin pettyneiltä koko ammattiryhmän puolesta. Meissäkin on puutteita, mutta uskallan silti sanoa hyvän asiakaspalvelun olevan jokaiselle taksille asia jota he pitävät tärkeänä. Joskus vaan sattuu kuljettajallekin huono päivä tai sitten ne kuuluisat kemiat eivät kohtaa. Uskon kuitenkin suurimman osan asiakkaista (varsinkin taksia usein käyttävistä) olevan tyytyväisiä Lohjan takseihin. Tavoitteena tulee tietysti olla jokaisen asiakkaan tyytyväisyys ja sen eteen täytyy tehdä työtä edelleen.

Ruuhka-aikoina taksia on vaikea saada, se on ikävä kyllä totta. Tosiasiassa kuitenkin aivan mahdottomia ruuhkia on melko harvoin. Lohjalla muutama viikonloppu ilta vuodessa (pikkujoulukautena tai esim.Rantajamien aikaan) Jossakin tekstarissa kaipailtiin Ruotsin mallin mukaista alan vapauttamista. Jokainen alaa tunteva tietää, että juuri siellä ilmitulleet ongelmat ovat hidastaneet Suomen taksialan vapauttamista. Ruotsissa hinnoittelu meni aivan villiksi vapauttamisen jälkeen. Haluammeko oikeasti Suomeen tuon etelän maista tutuksi tulleen tavan, että taksimatkan hinta pitää sopia etukäteen? Entä se tilanne, kun tulet väsyneenä ravintolasta ja näet taksin oven edessä...hyppäät siihen ja Virkkalassa kuski sanoo: "Tämä maksaa sitten 100€" Näinhän se menee monessa maassa.

Joten käyttäkää taksia, lähtekää kokeilemaan miten me Lohjalla oikeasti toimimme! Mikäli ette olet tyytyväisiä kuljettajan toimintaan niin ottakaa yhteyttä auton omistajaan tai Lohjan taksitarkastajaan.

Tolpalla nähdään ja koitetaan hymyillä toisillemme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti