perjantai 27. toukokuuta 2016

Oletko kissa vai koira ihminen?

Luullakseni kaikki minun ikäiset miehet ja moni nainenkin ovat lapsena lukeneet Aku Ankkaa. Minun mielestä ne vanhan ajan Akut olivat paljon parempia kuin nykyiset.  Yksi asia jonka niitä lukiessa panin ainakin minä merkille oli se, että kissat ja koirat luonnostaan ovat riidoissa.

Niissä perheissä joissa oli molempia tietysti tiedettiin koirien ja kissojen viihtyvän kyllä yhdessä. Mistä mahtoi Disney yhtiöt saada sellaisen ajatuksen? No, kai siellä kerrottiin myös toisenlaisia kissojen ja koirien kohtaamisia kuin riitaisia. Jostain vain minulle sellainen kuva syntyi ja jäi elävästi mieleen.

Aiemmin kirjoitin kuinka avioliiton myötä minua siunattiin myös kahdella koiralla ja kahdella kissalla. Muutaman kuukauden olen seuraillut niiden edesottamuksia. Riitaisia ne eivät ainakaan ole. Useimmiten sulassa sovussa kulkevat talossa huoneesta toiseen. Olen siis sen oppinut ettei myytti riitaisista kissoista ja koirista pidä paikkaansa.
Taavi


Otsikon kysymykseen palataksemme olen myös siihen saanut aivan uuden näkökulman. Ennen en ymmärtänyt mitä kysytään kun kysytään "Oletko kissa vai koira ihminen?". Nyt ymmärrän.  Ihmisestä kertoo jotain vastaus tuohon kysymykseen.
Tosca


Kissat ja koirat ovat hyvin erilaisia.  Sanonta "Kissa kasvattaa omistajaansa enemmän kuin omistaja sitä" tai "Koira antaa omistajalleen kaiken, omistaja sen mitä haluaa" kuvaa hyvin niiden eroja. Kissa on paljon itsenäisempi kuin koira. Se ei välitä seurustella kuin silloin kun se on jotain vailla. Tänäänkin toinen kissamme tunki syliini minun selaillessa ebayta. Se kaipasi lämmintä syliä ja silitystä. Hetken oltuaan se totesi tämän riittävän ja poistui lattialle nukkumaan. Tämä on toistunut usein.

Taiga


Mitä tekee koira? Jokainen koiran omistaja tietää ettet varmasti voi tulla ovesta niin etteivät koirat reagoi siihen. Ne ovat aina valmiina ja kaipaavat isäntänsä/emäntänsä huomiota. Eivät vain silloin kun haluavat ruokaa tai ulos. Jaksavat innostua jokaisesta kohtaamisesta niin kuin se olisi ensimmäinen tai viimeinen.



Kiteyttäisin kissan ja koiran eron lyhykäisyydessään siihen, että koira haluaa miellyttää kun taas kissa haluaa häntä miellytettävän.

Tämä ero tekee sen, että yleensä ihmiset jakautuvat kissa ja koira ihmisiin.

Minä olen koira ihminen.

Mitäköhän se kertoo minusta? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti